Tuesday 28 January 2014

Kepada Blogger-Blogger Di luar Sana dan juga publisher....

Asslamualaikum..
pada suatu hari.. ada seorang kawan memberithu saya.. "Tak takut ke ko publish komik di blog..??" blog ko aku dah tengok.. boleh copy bai!!" aku just diam jela.. hurm.. aku jawab balik.. risau jugak.. tapi kalo orang dah nekad nak curi.. nak adjust kita boleh buat ape kan.. membe aku: "adoi.. penat la ko buat komik sume.. bgun sampai lewat malm dok buat itu ini..orang lain dapt nama..?? ko rasa fair ke tak?" aku senyap je.. aku melukis sbb aku memang dah niat nak jadi pelukis.. memang cita-cita aku nak bukak syrikat sendiri..so.. aku kene work from now on.. mcm tu jela.. tapi kalau work aku kene copy...
sila baca sambungan di bawah: 

apa khabar blogger-blogger sekalian dan juga para penerbit..
saya, Taufik, merangkap penulis, pencipta, pelukis dan juga blogger untuk this comics..
berharap agar kita dapat menjadi rakan dalam satu circle yang bagus..
di harap semua blogger2 di luar sana dapat mengenali apa itu topek-Comics.(totally lain dari yang lain)
saya ialah seorang yang peramah..
saya suka untuk bergaul dgn semua orang.. lebih2 lagi skrg ni sy memang kerja sbgai saleman..
cuma satu harapan saya.. supaya.. 

JANGAN ADA PIHAK-PIHAK BLOGGER,
PUBLISHER YANG CUBA UNTUK COPYRIGHT MY ARTWORK..DAN BUAT MACAM ART DIORG SENDIRI.. 

THATS NOT A PROFESIONAL..
YOU`RE THIEF..
AND I WILL FIND YOU IN THE BARZAKH..

SO...

sy mencipta untuk mencari makan juga..suatu hari nanti..
jadi hope tiada yang berani ambil kesempatan..
itu sahaja..
if you like and admire someone artwork..
ASK THEM..TO MAKE AN ART FOR YOU..
THAT ALL.. NOT COPY & PASTE THEY ARTWORK..

THATS NOT GOOD...

ONCE I KNOW MY ARTWORK HAVE BEEN USED FOR OTHER THIRD PARTY
BENEFITS.. WITHOUT MY PERMISSION..
THEN.. I`AM GONNA STOP TO POST..

SO YOUR`E BUSTED WITH MY HALF ARTWORK..

WHAT YOU CAN DO..??

YOU CAN`T DO ANYTHING.. YOU`RE NOT CREATIVE.. YOU'RE JUST A COPY-MAN.. YOU DON'T HAVE AN IDEA.. 
BETTER ASK ME.. THAT`S ALL...

if you can`t do like what i do.. learn and practice..
but to steal my work..

DON`T EVER DO THAT...

anyways..
just ask.. don`t steal..
if you`re steal someone artwork that shows who you`re...

itu jelah..kataku.. membe aku: senyap je.. takpelah kalo ko dah kata mcm tu.. hope art ko tak kene curi jelah..AKU: so.. ko lah pencuri tu? hahaha gurau je..
biar lah diorg.. kalo nak curi.. aku stop jela post.. diorg nk curi cite separuh ke? cite tak abes nak curi? gile..mengamuk pembaca weyh.. itu dari sudut pandangan aku..Membe aku: so kalo diorg kumpul sikit2 then diorg buat sendiri..macamana? aku: takpelah.. itu diorg jawab la ngan tuhan.. papepun.. aku tahu aku dah berusaha.. inshaallah.. Allah dah janji kepada yang berusaha.. akan berjaya.. bagi yang tak berusaha.. takkan.. senang..habis cite.. 
aku tahulah sifat manusia ni.. aku pun manusia.
just moving forward. I`m producer.. im not stealer.. that all.

kesimpulannya ialah "DONT STOP FOR WHAT YOU`RE DOING"

2 comments:

  1. pergghhh aku terbaca post ko ni ..aku pun klik la link tu dan nak sambung baca heheeh sampai sini la juga,tapi btul gak kata kawan ko tu dan betul juga pesanan kau hehe..apa2 pun aku sokong orang2 art bebas macam kau sbb aku sndiri dari kecik mmng nk jdi pelukis walaupn tk brapa nk pelukisnya diriku ini(gerak sendiri ),,aku unprofesional,tp yakin krana minat 1 day nt pasti ada cahaya khas ntk minat ini sampai ke tahap yg aku inginkan.dan ko pun mesti ada niat atau plan2 yang ko nk ntk artworks ko kn..kita smua sama je..yang penting walau tggi atau hebat mana pun kita jgn naik hidung..dan kita kena sokong anak2 muda yang lain juga jika mreka juga suka benda yg mcmni..(berkaitan dgn lukisan)tk kisah lukisan apa,,karikatur kkeee komik ke..doodles ke..ucap good luck je :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks man.. itulah apa yang kita rasa..
      kita tak boleh nak halang sesiapa nak rembat atau nak curi art kita..
      tapi kita kena berjaga2 jugak la..
      tapi yang penting kita keep improve.. mungkin ada lukisan sebelum2 ni diorg amil tapi itu lukisan kita yang dulu.. lukisan skrg mungkin dah semakin improve.. jgn mudah mengalah.. itu sahaja.
      hehe. gud luck juga bro.

      Delete